«•´`•.(*•.¸(`•.¸بــنــت الــزهــــــراء ¸.•´)¸.•*).•´`•»

الهی لا تعذبنی فانی مقر بالذی قد کان منی.فما لی حیله الا رجائی.لعفوک ان عفوت و حسن ظنی.وکم من زله لی فی الخطایا.وانت علی ذو فضل

«•´`•.(*•.¸(`•.¸بــنــت الــزهــــــراء ¸.•´)¸.•*).•´`•»

الهی لا تعذبنی فانی مقر بالذی قد کان منی.فما لی حیله الا رجائی.لعفوک ان عفوت و حسن ظنی.وکم من زله لی فی الخطایا.وانت علی ذو فضل

حکایاتی از آئین همسرداری وادب زهرا (س)

السلام علیک یا فاطمة الزّهراء

 

حکایاتی از آئین همسرداری وادب زهرا (س):

الف - زهرا از دیدگاه علی (ع) :

پاسخ صریح وزیبای علی (ع) به پیامبر (ص) در فردای عروسی ، فاطمه را بهترین یار ومدد کاردر طاعت حق معرفی می کند . وقتی که پیامبر (ص) از او پرسید : زهرا را چگونه یافتی ؟ عرض کرد : نعم العون علی طاعه الله . فاطمه چه خوب یاوری برای طاعت الهی است ..

 

 

ب -  ایثار وتعاون زهرا (س) :

ایثار واز خودگذشتگی یکی از مهمترین عوامل استحکام روابط میان اعضای یک مجموعه است ، نمونه ای از ایثار وگذشت در زندگی هر انسانی نشانه بزرگی روح وعلو همت اوست . در زندگی فاطمه (س) وایثار در برابر شوی بزرگش نمونه های بارزی به چشم می خورد . هنگامی که پیامبر آندو را مشغول کار دید از آنها پرسید کدامیک از شما خسته ترید ؟ هر یک از آنها دیگری را مقدم دانسته واو را خسته از مشقت کار ذکر کرد.

 

 

د - تقسیم کار:

یکی از نمادهای زندگی مشترک زندگی علی (ع) وفاطمه (س) تقسیم مطلوب وظایف ناشی از زندگی مشترک بود . وقتی که پیامبر تقاضا کردند تا کارها را میان آن دو تقسیم کند ، رسول خدا (ص) کارهای خانه را به فاطمه (س) سپرد ومسئولیت خارج از منزل را به علی (ع) واگذار کرد . زهرا (س) بارها اظهار خشنودی می کرد ورضایت خود را از تقسیم ابراز می داشت .

 

 

 

ذ - محبت به همسر (رعایت یکدیگر ) :

پیامبر اکرم (ص) بارها دختر وداماد گرامی اش را به محبت یکدیگر سفارش می فرمود . روزی به زهرا فرمودند : دخترم شوهر تو بهترین همسرهاست تو را از نافرمانی او بر حذر می دارم . سپس به علی (ع) فرمود : علی جان به همسرت مهربانی کن زیرا فاطمه پاره تن من است . رنج او رنج من است وشادی او خشنودی من است .

 

 

ه - رازداری زهرا (س):

روزی فاطمه (س) به حضورپدرش رسید در حالیکه آثار ضعف وگرسنگی از چهره فرخنده اش نمایان بود . رسول خدا (ص) با مشاهده این حالت دستهایش را به سوی آسمان بلند نمود وگفت : خدایا گرسنگی فرزندم را به سیری تبدیل کن ووضع او را سامان بده .

آری زهرا (س) از فقر خانه علی شکوه نمی کند وپیامبر بدون اینکه زهرا سخنی یه او بگوید از ضعف وگرسنگی او باخبر می شود . که این خود یکی از نمونه های پایبندی یه اساس واسرار خانواده است .

 

 

 

ز- فداکاری وصبر بر فقر :

صبح یکی از روزها که علی (ع) وفاطمه در کنار هم بودند علی (ع) برای رفع گرسنگی شدید خود از همسرش غذایی را طلب کرد . زهرا (س) گفت : خود دو روز است که چیزی نخورده ام وهر چه در خانه بود برای شما وفرزندان آورده ام .

علی (ع) فرمود : چرا مرا از این امر آگاه نساختی ، تا برای تهیه غذا اندیشه کنم . زهرا (س) پاسخ داد : از خدای خود شرم کردم که چیزی از تو بخواهم که انجام آن برای تو دشوار باشد .

 

 

 

ح - نگاه شفا وروح بخش :

امیرالمؤمنین (ع) می فرمایند : هیچ گاه فاطمه از من نرنجید. واو نیز هرگز مرا نرنجاند . او را به هیچ کاری نرنجاند. او را به هیچ کاری مجبور نکردم . وهر گاه بصورت ورخساره اش نظاره می کردم تمام غصه های من برطرف می شد . ودردهایم را فراموش می کردم . بخدا قسم هرگز کاری نکردم که فاطمه خشمگین شود . او نیز هیچ گاه مرا خشمگین نکرد . آری فاطمه (س) برای ایجاد یک محیط آرام وبا صفا در درون خانه بود وآنچه می گفت در جهت اهداف همسر فداکار ودلاورش بود .

 

ط- تقویت روانی شوهر مجاهد :

هنگامی که علی (ع) از جبهه باز می گردد. فاطمه (س) به استقبال اومی رود وبا رویی گشاده ولبخند حاکی از رضایت وافتخار به او مینگرد ، لباس وشمشیر خون آلود او را می شوید واز حوادث میدان جنگ می پرسد . وبدین وسیله نقش خود را در جهاد سرنوشت ساز اسلام ودر تقویت روانی شوی مجاهدش ایفا می کند .

 

 

ی - تسلیم اختیارات شوهر :

خلیفه اول ودوم چندین بار تقاضای ملاقات حضرت فاطمه (س) کرده بودند وفاطمه نپذیرفته بودند . علی (ع) در آخرین روزهای واپسین عمر زهرا (س) نزد او آمد وتقاضای آنان را برای ملاقات با فاطمه بازگو کرد واز او اجازه خواست . زهرا (س) چنین گفت : خانه از آن شما ودر اختیار شمایم آنچه خود صلاح می دانی عمل کن

 

 

ک - محبت به همسر :

 روزی پیامبر از فاطمه سلام الله پرسید شوهرت با تو چگونه است ؟ فاطمه (س) عرض کرد: خوب است اما زنان قریش مرا با ازدواج با کسی که دستش از مال دنیا خالی است سرزنش می کنند . پیامبر فرمود : دخترم شوهر تو بهترین همسرهاست . به او محبت کن ! تو را از نافرمانی او برحذر می دارم .

 

ر- زهرا (س) وتربیت فرزندان : ( وراثت در شخصیت فرزندان زهرا (س) ) :

یکی از عوامل موثر در تشکیل شخصیت فرزندان زهرا (س) وراثت است . زیرا در این خانواده مادر از مقام عصمت بهره مند است . در وجود مطهر او هیچ رجس وگناهی راه ندارد . چنانچه در زیازت امام حسین (ع) داریم که : گواهی می دهم که شما در اصلاب پاک وارحام مطهر بودید وهیچ غباری از شرک وجهالت بر دامن شما ننشست .

 

 

ن_ زهرا مادی پاکدامن : 

امام حسین (ع) در روز عاشورا حقیقتی را بازگو کرد تا از آن طریق بر حقانیت خود تاکید ورزد . بدین جهت در آن روز تاریخی فرمود : شهامت ، آزاد منشی وکرامت خود را مرهون پاکدامنی وطهارت مادرم زهرا ( س ) هستم .

 

س - اعتقاد به عقیقه :

حضرت زهرا (س) هرگاه صاحب فرزندی می شد برای او گوسفندی را عقیقه می داد . سپس روز هفتم تولد هر یک از عزیزانش ، سر او را می تراشید وبرابر وزن موهای او نقره صدقه می داد . برای همسایه ها هدیه می فرستاد ودیگران را در شادی خود سهیم می نمود .

 

 

ع - عواطف مادری ونقش آن در تربیت فرزند :

سلمان می گوید : روزی فاطمه زهرا(س) را دیدم که مشغول آسیاب بود . در این هنگام فرزندش حسین گریه کرد وبیتابی نمود . عرض کردم برای کمک به شما آسیاب می کنم یا بچه را آرام می نمایم . ایشان فرمود من به آرام کردن فرزند اولی هستم . شما آسیاب را بچرخانید .

 

ص - بازی وتحرک :

حضرت فاطمه (س) با فرزندانش همبازی می شد وبه این نکته توجه داشت که در بازی نوع الفاظ وحرکات مادر سرمشق کودک قرار می گیرد . نقل شده است که حضرت با فرزندش امام حسن (ع) بازی می کرد واو را بالا می انداخت وبرایش شعر می خواند .

 

 

ق - رعایت عدالت در میان کودکان :

روزی امام حسن (ع) نزد پیامبر آمد واظهار تشنگی کرد وتقاضای آب نمود . رسول خدا (ص) بی درنگ برخاسته وظرفی برداشت واز گوسفندی مقداری شیر دوشید وبه امام حسن (ع) داد و در این هنگام که امام حسین (ع) خواست تا ظرف شیر برادرش را بگیرد . اما پیامبر در حمایت از امام حسن (ع) مانع گرفتن ظرف او شد . فاطمه (س) عرض کرد گویا حسن برای شما عزیزتر است . پیامبر فرمود ند : هر دو برایم عزیز ومحبوبند . چون اول حسن تقاضای آب کرد او را مقدم داشتم .

 

سخنان برگزیده از حضرت زهرا (س):

در خدمت مادر باش  زیرا بهشت در زیر پای مادران است .

آن گاه در که روز قیامت برانگیخته شوم ، گناهکاران امت پیامبر اسلام را شفاعت خواهم کرد.

اگر به آنچه تو را به آن فرمان می دهیم عمل کنی واز آنچه بر حذر می داریم دوری کنی ، از شیعیان مایی والا هرگز.

از دنیای شما محبت سه چیز در دل من نهاده شد ؛ تلاوت قرآن ، نگاه به چهره پیامبر خدا وانفاق در راه خدا .

خوش رویی در هنگام روبه رو شدن با مؤمن ، بهشت را بر فرد خوش رو واجب می کند .

 

 

یا فاطمة الزهرا یا بنت محمد یا قرة عین الرسول یا سیدتنا و مولاتنا

 

انا توجهنا و استشفعنا بک الى الله و قدمناک بین یدى حاجاتنا .

 

یا وجیهة عندالله اشفعى لنا عندالله .

 

والسلام

 

نظرات 22 + ارسال نظر
توفان دوشنبه 12 تیر‌ماه سال 1385 ساعت 01:17 ب.ظ

بحسن و خلق و وفا کس به یار ما نرسد
ترا در این سخن انکار کار ما نرسد

اگر چه حسن فروشان بجلوه آمده اند
کسی بحسن و ملاحت بیار ما نرسد
سلام
جداْ آپ جالب و پر محتوائی کردین زینب جان . خسته نباشید.
بخدا اشکم در اومد میخوندمشون .
کاش همه زن و شوهرا با هم اینجوری بودن
همه پدر و دخترا
همه مادر و فرزندا
و همه در و همسایه ها
از اینکه دوستی به خوبی و خانمی شما دارم خوشحالم
در سایه عنایات بی بی فاطمه زهرا سالم و سربلند باشی


توفان دوشنبه 12 تیر‌ماه سال 1385 ساعت 01:24 ب.ظ

بحسن و خلق و وفا کس به یار ما نرسد
ترا در این سخن انکار کار ما نرسد

اگر چه حسن فروشان بجلوه آمده اند
کسی بحسن و ملاحت بیار ما نرسد
سلام
جداْ آپ جالب و پر محتوائی کردین زینب جان . خسته نباشید.
بخدا اشکم در اومد میخوندمشون .
کاش همه زن و شوهرا با هم اینجوری بودن
همه پدر و دخترا
همه مادر و فرزندا
و همه در و همسایه ها
از اینکه دوستی به خوبی و خانمی شما دارم خوشحالم
در سایه عنایات بی بی فاطمه زهرا سالم و سربلند باشی

[ بدون نام ] دوشنبه 12 تیر‌ماه سال 1385 ساعت 01:27 ب.ظ

بحسن و خلق و وفا کس به یار ما نرسد
ترا در این سخن انکار کار ما نرسد

اگر چه حسن فروشان بجلوه آمده اند
کسی بحسن و ملاحت بیار ما نرسد
سلام
جداْ آپ جالب و پر محتوائی کردین زینب جان . خسته نباشید.
بخدا اشکم در اومد میخوندمشون .
کاش همه زن و شوهرا با هم اینجوری بودن
همه پدر و دخترا
همه مادر و فرزندا
و همه در و همسایه ها
از اینکه دوستی به خوبی و خانمی شما دارم خوشحالم
در سایه عنایات بی بی فاطمه زهرا سالم و سربلند باشی

رضا - منتظر عاشق دوشنبه 12 تیر‌ماه سال 1385 ساعت 05:13 ب.ظ http://gole-entezar.blogfa.com

سلام دوست گرامی
خوبید سیده خانم
ممنونم که به وبلاگ من سر زدین و اونو لینک کردین منم وب زیبای شما رولینک کردم
چه خوب و کامل یک موضوع رو بررسی میکنین
از مطلب آیین همسرداری و ادب حضرت زهرا (س) استفاده بردم
ای کاش این اخلاقیات سر لوحه رفتار تمام زنان و دختران ما باشد
موفق باشین و خدا نگهدارتون
رضا
*********************************************
************* اللهم کن لولیک الفرج ****************
*********************************************

علیرضا ص. -کاشان چهارشنبه 14 تیر‌ماه سال 1385 ساعت 08:39 ق.ظ http://y-fatemeh.blogfa.com

سلام امیدوارم در خط اون حضرت حرکت کنیم و ایشان را الگوی خود قرار دهیم و به آیین اون حضرت عمل کنیم.....بروزم ..خوشحال می شم..

توفان چهارشنبه 14 تیر‌ماه سال 1385 ساعت 09:15 ق.ظ

سلام خانم خانما
دور گردون گــــر دو روزی بر مــــــراد مــــا نرفت.. دائما" یکســــان نمـانــد حال دوران غم مخور

هان مشو نومیـــد چون واقف نه ای ز اســـرار .. باشد اندر پــــرده بازیهای پنهــــــان غم مخور

ای دل ار سیــــل فنــــــــا بنیاد هستی بر کند .. چون ترانوح است کشتیبان زتوفان غم مخور
داشت یادم میرفت آمدم بگم آپ کردم و بیصبرانه منتظر قدوم مبارک هستم .
قربانت ...

علیرضا ص. -کاشان چهارشنبه 14 تیر‌ماه سال 1385 ساعت 10:46 ق.ظ http://y-fatemeh.blogfa.com

سلام با اجازتون وبلاگم را به شما پیوند زدم(لینک).
امیدوارم بتونم از مطالب ارزشمندتون با این کار بهره بیشتری ببرم.
التماس دعا
یا علی.

مدعی چهارشنبه 14 تیر‌ماه سال 1385 ساعت 01:13 ب.ظ http://moddaee.persianblog.com

سلام علیکم..استفاده بردیم..التماس دعا

گل یاس چهارشنبه 14 تیر‌ماه سال 1385 ساعت 02:21 ب.ظ http://www.koosar.blogfa.com

...

خواستم یاری کنم اما نشد

ریسمان از دستهایت وا نشد

ای علی ای جان و ای جانانه ام

برگ سبز من بود دردانه ام

علی جان علی جان

پشت درب خانه جان دادم ولی

جان گرفتم تا که گفتم یا علی

درد پهلو صورت نیلی کم است

در ره عشق تو یک سیلی کم است

....
سلام
یک سبد گل عالی بود
به دیدن گل یاس بیا
یا علی

و خدایی که در این نزدیکی ست چهارشنبه 14 تیر‌ماه سال 1385 ساعت 07:45 ب.ظ http://aafarinesh.blogfa.com

سلام
با تمام نظراتتون موافقم ولی یه ریزه کاریاییی رو نادیده گرفتید.
خواهش می کنم به وب من سر بزنید و ۳پست حاشیه های پررنگ تر از متن رو بخونید

توفان پنج‌شنبه 15 تیر‌ماه سال 1385 ساعت 09:35 ق.ظ

گفته بودی که :(چرا محو تماشای منی؟
وآنچنان مات که یه دم مژه برهم نزنی)
مژه بر هم نزنم تا که زدستم نرود
ناز چشم تو به قدر مژه برهم زدنی!

فریده پنج‌شنبه 15 تیر‌ماه سال 1385 ساعت 11:18 ق.ظ http://fahimeh105.blogfa.com/

سلام وبلاگ خیلی قشنگ و جالبی دارید.ممنون میشم اگه بهم سر بزنید.

سید جواد پنج‌شنبه 15 تیر‌ماه سال 1385 ساعت 01:12 ب.ظ http://www.mooud.blogfa.com

بسم رب الزهرا(س)
عشق یعنی گریه های حیدری دختر ی دنبال نعش مادری
دنبال مادر میدوید از سینه اش خون می چکید شکر خدا زینب ندید.
فاطمه یعنی فاطمه.......
موفق وزهرایی باشین یا علی حق نگهدارتون

مهدی/سقای تشنه لب جمعه 16 تیر‌ماه سال 1385 ساعت 01:42 ق.ظ http://yaase.blogfa.com

سلام. وب زیبایی دارید.آماده ام برای تبادل لینک...

محمد جعفر جمعه 16 تیر‌ماه سال 1385 ساعت 02:26 ق.ظ

سلام
خوشحالام که مثل شما ها هستند و خواهند بود چون شما مادرید خدا را شکر خانم زینب همراهت باشه ادامه بده خسته نشو حتی اگر هیچکس مطالبت نخوند بدون درست حتی اگ به ظاهرهیچ دوستی نداشتی بدون که راهت درست

یحیی جمعه 16 تیر‌ماه سال 1385 ساعت 08:03 ق.ظ http://roze-sahra.blogsky.com

سلام
بسیار زیبا و خواندی..... استفاده کردم از مطالب وبلاگ تون
با ارزوی موفقیت برای شما..
خوشحال میشم پیش من هم بیای...
رز صحرا / یحیی*

سید جمعه 16 تیر‌ماه سال 1385 ساعت 11:53 ق.ظ http://labgazeh.blogfa.com

سلام دختر عمو
احوال شما ..؟
ما صار اجی مره ثانیه عندکم و ازورکم .. بنات عمی العزیزات
کنت مشغول قوی ..
رایح عالزیاره
البقیع انشاءالله .. رایح ادعی خاصه الک

رضا - منتظر عاشق جمعه 16 تیر‌ماه سال 1385 ساعت 12:06 ب.ظ http://gole-entezar.blogfa.com

سلام دوست عزیز [گل]
خوبید سیده خانم
من می گویم خداوندا کمکم کن تا ابد همانگونه باشم که تو مرا آفریدی. [گل]
پـــاک [گل]و معصوم [گل]و بی ریا [گل]...
و تو لبخند می زنی و ...

********************************************
خداوندا به ما توفیق ده که رهرو راه ائمه اطهار و معصومین باشیم . آمین
ضمنا من آپم خوشحال میشم حضور سبزتونو احساس کنم
موفق باشین و خدا نگهدارتون
رضا
****************************************
******** [گل]اللهم کن لولیک الفرج [گل]*********
****************************************
[گل]

عبد عاصی جمعه 16 تیر‌ماه سال 1385 ساعت 10:14 ب.ظ http://narjes.blogfa.com

:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.بسم رب المهدی:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:

با سلام و عرض ادب از اینکه یه مدت گرفتار بودم و نتونستم سر بزنم و نظر بدم معذرت می خوام
ولی دعای شما هستیم
موید باشید[گل]


جهان در حسرت ائینه ماندست..................................گرفتار غم دیرینه ماندست
شب سردی است بی تو بودن ما..........................بگو تا صبح چند ادینه ماندست؟

التماس دعا
اللهم عجل لولیک الفرج

زهرا شنبه 17 تیر‌ماه سال 1385 ساعت 06:54 ق.ظ http://www.0oo0.blogfa

سلام زینب عزیز
خسته نباشی
بهت تبریک می گم واقعا جالب بود
التماس دعا
یاحق

سینا یکشنبه 24 دی‌ماه سال 1385 ساعت 11:49 ق.ظ http://3ina.blogfa.com

آفرین..احسنت..عالی بود.من با اجازتون بخشی را کپی کردم در وبلاگ خودم شاید کمک کنم به دیگران.متشکر.خسته نباشی

مرید یاران پنج‌شنبه 6 تیر‌ماه سال 1387 ساعت 11:43 ق.ظ http://hojatallah313.blogfa.com

سلام وبلاگتون عالیه
یه سری هم به ما بزید

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد