«•´`•.(*•.¸(`•.¸بــنــت الــزهــــــراء ¸.•´)¸.•*).•´`•»

الهی لا تعذبنی فانی مقر بالذی قد کان منی.فما لی حیله الا رجائی.لعفوک ان عفوت و حسن ظنی.وکم من زله لی فی الخطایا.وانت علی ذو فضل

«•´`•.(*•.¸(`•.¸بــنــت الــزهــــــراء ¸.•´)¸.•*).•´`•»

الهی لا تعذبنی فانی مقر بالذی قد کان منی.فما لی حیله الا رجائی.لعفوک ان عفوت و حسن ظنی.وکم من زله لی فی الخطایا.وانت علی ذو فضل

..::ذیقعده::..

شهادت امام جواد پاره تن امام رضا تسلیت باد

یا امام رضا بحق ابنک اقضی حوائج المحتاجین

مراقبات ماه ذی‌القعدة الحرام

این ماه اولین ماه از ماههای حرام است که جنگ با کفار در آن ماه‌ها حرام می‌باشد و انسان از این مطلب حکم جنگیدن و مخالفت با خدا را می‌فهمد. بنابراین، ای نفس! بکوش در این ماه‌ها دل و بدنت را بیشتر از سایر ماه‌ها حفظ نموده، کاری بر خلاف احکام الهی انجام نداده و حتی از بلایا و مصیبتهایی که ناشی از قضای اوست راضی باشی.

 

توبه‌ای منقول از پیامبر اکرم صلوات‌الله‌علیه و فضیلت توبه و استغفار

برای بدست آوردن طاعت خدا در این ماه قبل از هر چیز از تمام مسائلی که قبلا گرفتار آن بودی توبه کن؛ توبه‌ای صادقانه.

از رسول خدا صلوات الله علیه روایت شده است که در روز یکشنبه ماه ذی‌القعده فرمود: مردم! کدامیک از شما می‌خواهید توبه کنید؟ راوی می‌گوید: گفتیم: رسول خدا! همه ما می‌خواهیم توبه کنیم. حضرت فرمودند: غسل کرده، وضو گرفته و چهار رکعت نماز بجا آورید. در هر رکعت یک بار (فاتحةالکتاب)، سه بار (قل هو الله احد) و یک بار معوذتین (قل اعوذ برب الناس و قل اعوذ برب الفلق) بخوانید. آنگاه هفتاد بار استغفار نموده و در پایان (لا حول و لا قوة الا بالله) بگویید. سپس بگویید: «یا عزیز! یا غفار! اغفرلی ذنوبی و ذنوب جمیع المؤمنین و المؤمنات فانه لا یغفر الذنوب الا انت» ای عزیز! ای بخشاینده! گناهان من و گناهان تمام مردان و زنان مؤمن را ببخش که جز تو کسی گناهان را نمی‌بخشد.

آنگاه فرمود: بنده‌ای از امت من چنین عملی را انجام نمی‌دهد مگر این که از آسمان به او ندا می‌رسد: بنده خدا! عمل را از نو شروع کن که توبه تو قبول، و گناهانت بخشیده شد. فرشته دیگر از زیر عرش ندا می‌کند: ای بنده! مبارک باد بر تو و بر خانواده و خاندانت. منادی دیگری صدا می‌زند: در روز قیامت، دشمنانت را از تو راضی می‌نمایند فرشته دیگری ندا می‌کند: ای بنده! با ایمان از دنیا می‌روی. دینت از تو گرفته نشده و قبر تو نورانی و وسیع خواهد شد. منادی دیگر صدا می‌زند: پدر و مادر راضی می‌شوند، گرچه خشمگین باشند؛ پدر و مادر، تو و خاندانت بخشیده شده و در دنیا و آخرت خوش رزق خواهی بود. جبرئیل ندا می‌کند: من با فرشته مرگ پیش تو آمده و به او دستور می‌دهم که با تو خوش رفتار بوده، بخاطر مرگ آسیبی به تو نرسانیده و بنرمی‌ روح را از بدنت خارج نماید. گفتیم: رسول خدا! اگر کسی در زمان دیگری چنین بگوید چطور؟ فرمودند: چیزهایی را که گفتم برای او نیز خواهد بود. جبرئیل این مطالب را در شب معراج به من گفت.

امام باقر علیه‌السلام فرمودند: خداوند از توبه بنده خود بیش از شخصی که در شب دراز و بسیار تاریک مرکب سواری و آذوقه خود را گم کرده و سپس پیدا کند، خوشحال می‌شود.

و نیز از امیر المومنین علیه‌السلام روایت شده است که به شخصی که در حضور حضرت گفت: استغفرالله، فرمودند: مادرت به عزایت بنشیند. می‌دانی استغفار چیست؟ استغفار درجه بلند مرتبگان بوده و شش شرط دارد: اول - پشیمانی از گذشته. دوم - تصمیم بگیری که هیچگاه آن را انجام ندهی. سوم - این که حقوق تمام مخلوقات را ادا کرده تا جایی که خداوند را سبکبار دیدار نمایی. چهارم - تمام واجباتی را که ضایع کرده‌ای جبران نمایی. پنجم - گوشتی را که از مال حرام روئیده با اندوه ذوب کرده تا پوست به استخوان بچسبد و گوشت جدیدی بوجود آید. ششم - رنج فرمانبرداری را به جسم بچشانی، همانگونه که شیرینی گناه را به آن چشانیده‌ای. و در این هنگام بگو: استغفرالله.

 

روزه ماههای حرام

درباره خصوصیات ماههای حرام از شیخ مفید علیه‌الرحمة روایت شده است که رسول خدا صلوات‌الله‌علیه فرمودند: کسی که سه روز از ماه حرام، پنجشنبه، جمعه و شنبه را روزه بگیرد خداوند عبادت یک سال را برای او می‌نویسد. و در روایت دیگری آمده است که: عبادت نهصد سال که روزهای آن را با روزه و شبهایش را در عبادت گذرانده است برای او نوشته می شود. این روایت با روایتی که درباره روزه سه روز در هر ماه، دو پنجشنبه و یک چهارشنبه وارد شده، منافاتی ندارد. و اگر دو پجشنبه و یک چهارشنبه و جمعه را روزه بگیرد بعید نیست که برای عمل به هر دو روایت کافی باشد.

 

شب مبارک نیمه ذیقعده

از کارهای مهم این ماه عمل شب نیمه آن است: سرور ما قدس‌سره در اقبال از احمد بن جعفر بن شاذان روایت کرده است که گفت: از پیامبر صلوات‌الله‌علیه روایت شده است که: شب پانزدهم ذی‌القعده شب مبارکی است. خداوند در آن با رحمت به بندگان مومنش می‌نگرد. پاداش کسی که در آن با عمل از خداوند فرمانبرداری کند، مانند پاداش صد روزه‌دار ملازم مسجد که به اندازه یک چشم بهم زدن نیز نافرمانی خدا را ننموده‌اند، می‌باشد. بنابراین انسان باید در نیمه شب مشغول به طاعت خداوند شده و به دعا و نماز بپردازد. زیرا روایت شده است: کسی در این شب چیزی از خدا نمی‌خواهد مگر اینکه به او عنایت می‌فرماید.

 

ویژگی طاعت و عبادت این شب

طاعت و عبادت، در این شب از این جهت که مشهور نبوده و مردم کمتر، در آن به طاعت خدا مشغول می‌گردند، آن را از سایر شبهای مشهور ممتاز می‌گرداند. که این مطلب نزد اهل مراقبت مهم است. زیرا توجه، در زمان غفلت عموم، از مراقبات مهم و باعث سرعت اجابت است. و نیز اعمال نزد خداوند بزرگتر و به قبول نزدیکتر و اجر بیشتری دارد.

 

اعمال روز بیست و پنجم، روز دحوالارض

کار مهم در این ماه آگاهی از نعمتهایی است که خداوند در روز دحوالارض، گسترش زمین، به بشر ارزانی داشته است. زیرا آگاهی از نعمت و کم کیف آن اولین مرتبه شکر است در روایات زیادی آمده است که در بیست و پنجم ذی‌القعده کعبه نصب گردیده، زمین گسترده شده، آدم پایین آمده، خلیل و عیسی علیهماالسلام متولد شدند و رحمت پخش شده است. از امیرالمؤمنین علیه‌السلام روایت شده است که فرمودند: اولین رحمتی که از آسمان به زمین نازل شد، در بیست و پنجم ذی‌القعده بود. کسی که این روز را روزه داشته و شبش را به عبادت بایستد، عبادت صد سال را که روزش را روزه و شبش را در عبادت باشد، خواهد داشت. هر گروهی که در این روز برای ذکر پروردگار بزرگشان گرد هم آیند، پراکنده نمی‌گردند مگر این که خواسته آنان داده می‌شود.

 

نعمت نصب کعبه و گسترش زمین

نعمت نصب کعبه و گسترش زمین شکلی دارد و ماهیتی. شکل ظاهری آن همانگونه که در اقبال به آن اشاره شده این است که خدای متعال در این روز زمین را برای سکونت و زندگی انسانها آفریده و از رحمتی که در این روز نازل گردید، زمین و نعمتهای آن حتی بدن و روزی ما بوجود آمد. بنابراین تمام نعمتها از هر جنس، نوع و صفت، که کسی قادر به شمارش آن نیست، در این روز فرود آمده و پخش شده است.

از بزرگترین نعمتهای این روز این است که کعبه را خانه خود قرار داده و اجازه داده است که مردم آن را زیارت نموده و با پاداش و رضایت فراوان این عمل را از آنان می‌پذیرد. و این نهایت لطف، مهربانی و کرم است.

کتاب المراقبات نوشته عالم عامل و عارف کامل مرحوم آیت‌الله حاج میرزا جواد آقا ملکی تبریزی(ره)

  


اول ذیعقده:ولادت با سعادت حضرت معصومه مبارک ..

ولادت امام رضا مبارک

 پشت کوههای خراسون مرقد پاکتو دیدن 

 واسه او صحن مطهر تو غروب کنار ایوون

 

واسه کفترای معصوم  که تو آسمون می‌گردن 

واسه آدمای مغموم که میان، دخیل می‌بندن

 

واسه اون هوای تازه  که پر از عطر گلابه

اگه دستم به ضریحت برسه واسم یه خوابه

 

 

 

 

دل من تنگه میدونی     کاشکی قابلم بدونی

 

چقدر آرزو دارم   لب حوض وضو بگیرم

یا که از تربت پاکت مثل یاسا بو بگیرم

 

واسه اون اوج شکفتن  توی عالم زیارت

واسه اون لحظه که آدم می‌رسه به بی‌نهایت

 

 

 

 

واسه اون ساحت پاکی که درش همیشه بازه

واسه دستای نیازی که به سوی تو درازه

 

 

دل من تنگه می‌دونی..............   کاشکی قابلم بدونی

 

هیچ کسی نومید و ناکام  نمی‌ره از آستانت

تو پر از لطف و شفایی واسه درد دوستانت

 

مثل مرهم تو میمونی  واسه آدمای دربند

تو امیدی که می‌شینه  توی قلب یه نیازمند

 

 

تو صدام کن، تو صدام کن، زائر کوی تو باشم  

یا برای کفترات من، سر ظهر دونه بپاشم

من یه قاصر یه خطاکار لحظه خوب مناجات 

میدونم که هیچ نیازی به زیارتم نداری

اما من غرق نیازم اما تو بزرگواری 

  واسه تو حرم نشستن واسه لحظه‌ی رسیدن

دل من تنگ میدونی  کاشکی قابلم بدونی

http://kanezahlebit.blogfa.com/

اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم

اللهم العن الجبت و الطاغوت

رسول خدا (ص) فرموند: هر کس در کتابی یا نوشته ای بر من صلوات بنویسد ، تا زمانی که نام من در کتاب هست فرشتگان پیوسته برای او از درگاه حق طلب آمرزش می کنند

منبع : داستانهای صلوات – ص8 – سفینه البحار – ج 2 – ص 50

ذیقعده

صلح الحدیبیة عام 6هـ / ذکرى ولادة فاطمه المعصومه بنت الامام الکاظم (ع) عام 173

1 ذو العقده

رفع قواعد الکعبه على ید ابو الانبیاء ابراهیم وابنه اسماعیل (ع)

5 ذو العقدة

فلق البحر لنبی الله موسى (ع)

7 ذو العقده

فرض الحج عام 8 هـ

8 ذو العقدة

ذکرى میلاد الامام علی بن موسی الرضا (ع) عام 148 هـ

11 ذو العقدة

رحیل الامام موسى الکاظم (ع) من المدینة المنوره وحبسه عام 179 هـ

17 ذو العقدة

شـهـادة الامام الرضا ( ع ) على روایة / عزوة بنی قریضة عام 5 هـ

23 ذو العقدة

ولادة النبی ابراهیم ( على روایة ) / وردة النبی عیسى ( على روایة ) / خروج الامام الرضا من المدینة الى خراسان /خروج النبی (ص) من المدینة لاداء فریضة الحج / یوم دحو الارض (انبساط الارض من تحت الکعبة على الماء )

25 ذو العقدة

ذکرى وفاة الامام محمد الجواد (ع) 220 هـ

30 ذو العقدة